قلعه کاظم‌داشی تکه سنگ بزرگ و جزیره‌وار در شمال غربی دریاچه ارومیه است.

اثر باستانی قالا داشی یا کاظم داشی در روستای گورچین قلعه در ۷۰ کیلومتری ارومیه واقع است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف بوده‌است و نام آن به یاد «کاظم خان»، فرمانده افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچی بوده نامگذاری شده‌است.

نام اصلی کاظم داشی در اصل قالا داشی می‌باشد و در قدیم به قیرخلار (۴۰ نفر) نیز معروف بوده‌است.

قلعه کاظم داشی که با نام‌های سنگ کاظم خان و قالا داشی نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه شهرت دارد. این مکان در نزدیکی روستای گورچین قلعه، در فاصله ۷۰ کیلومتری ارومیه قرار دارد و در آن آثاری از ساختمان‌های متعدد از سنگ‌های بزرگ و تراشیده جای گرفته‌‌اند.

این سازه به‌صورت تکه سنگ بزرگ و جزیره‌وار در شمال غربی دریاچه ارومیه است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول، از آن به‌عنوان پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف استفاده می‌کردند.

همچنین طبق اسناد مورخین اسلامی، هلاکوخان مغول اموال قیمتی و نفیس خود را در این قلعه پنهان کرده بود. ارزشمندترین آثار به دست آمده از این منطقه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و دوره ایلخانیان است. در گذشته از این قلعه با نام‌های قرخلار و قلعه یک در یاد می‌کردند. برای دسترسی به قلعه کاظم داشی، در مسیر ارومیه به سمت سلماس پیش برانید و پس از حدود ۳۰ کیلومتر، در سه‌راهی قوشچی، وارد مسیر فرعی قوشچی شوید.

پس از عبور از شهر قوشچی و دهکده گردشگری باری، روستای قره باغ و گورچین قلعه را پشت سر بگذارید. قلعه کاظم داشی در فاصله ۱.۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد.