این جزیره در قسمت جنوبی جزیره کبودان، در ۴۰ کیلومتری بندر گلمانخانه قرار دارد و وسعت آن معادل ۲۱۱۵ هکتار است.

این جزیره یک چشمة آب شیرین دارد و یکی از جالب‌ترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر از جمله فلامینگو و تنجه به حساب می‌آید.

جزیره اشک از نظر پوشش گیاهی شبیه جزیره کبودان است و گوزن زرد ایرانی که یکی از نادرترین گوزن‌های جهان است در ان زندگی می‌کند.

این جزیره در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد و ورود به آن نیازمند مجوز تردد از سازمان حفاظت محیط زیست است.

 در سال ۱۳۳۵ تصور می شد گونه گوزن زرد در ایران منقرض شده است اما به طور ناگهانی در همان سال تعداد محدودی از این گونه در اطراف رودخانه دز و کرخه که زیستگاه تاریخی گوزن زرد است، مشاهده شد که مسیر روشنی را برای احیای دوباره جمعیت این گونه روشن کرد.

بررسی ها نشان می دهد جزیره اشک نیز آب و هوای مناسبی داشته و قابلیت زیست گونه های در حال احیا را دارد. از این رو جزیره اشک برای احیای جمعیت گوزن زرد ایرانی در نظر گرفته شد. به دنبال آن، جزیره اشک واقع در پارک ملی دریاچه ارومیه برای تبدیل به زیستگاهی منحصر به فرد با شرایط آب و هوایی مناسب که فاقد دشمن طبیعی برای این گونه از حیات وحش ایران بود، انتخاب شد که این منطقه هم اکنون جمعیت قابل قبولی از جمعیت گوزن زرد ایرانی را در خود جای داده است.
 
به دلیل آن که ساختار این دریاچه آهکی است و میزان ارتفاع جزیره به سطح آن کم است، در اثر نزولات آسمانی مواد آبرفتی به دریاچه وارد می شود و قطر رسوبات در کناره ها زیاد است و سنگها هم خیلی کم آب را در خود نگه می دارند و تنها یک چشمه قابل قبول در جزیره وجود دارد که کارشناسان و مسوولان با لوله کشی آب و ایجاد آبشخورهای مصنوعی شرایط مناسب را فراهم کرده اند.

اگرچه در زمان خنکی هوا، حیوان آب موردنظر را از علفهای خنک مربوطه تهیه می کند و در غیر این صورت برای آب خوردن به آبشخورها نزدیک می شود. از این رو آبشخورها به علت آن که حیوان به آنها نزدیک می شود، محل مناسبی برای مطالعه رفتارهای جانور است و عملیات زنده گیری و جابه جایی حیوان در همین منطقه انجام می شود.