تعداد تفرجگاه هایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی چنان زیاد است که می توان در هر کدام از شهرهای این استان در یکی از آنها اتراق کرد و دمی را در دل طبیعت آسوده از دود و دم شهرها گذراند.

بخش عمده ای از جاذبه ها و اماکن گردشگری درج شده در نقشه های راهنمای مسافرین نوروزی آذربایجان غربی را تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی به خودشان اختصاص داده اند. تفرجگاه هایی چون بند، مارمیشو و دره شهدا در ارومیه، دریاچه پشت سد مهاباد، دشت ماراکان خوی و نظائر آن از جمله مهم ترین تفرجگاه هایی هستند که همواره در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی پذیرای مسافرین می باشند.

روستای بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور می باشد. این منطقه زیبای کوهستانی همراه با باغات و سد رودخانه است.

روستای سرسبز و خوش آب و هوای بند در فاصله تقریبی سه کیلومتری و در جنوب غربی شهر ارومیه و در کوهپایه قرار دارد. این منطقه زیبای کوهستانی در کنار باغات و سد رودخانه است. رودخانه بند، رودخانه پر آبی است که از آن برای آب آشامیدنی ارومیه و آبیاری باغات استفاده می شود. امروزه روستای بند تقریبا شکل روستایی خود را از دست داده و آن را به عنوان یک منطقه تفریحی محبوب به حساب می آورند. این روستا قدمت سه هزار ساله دارد و یکی از روستاهای قدیمی منطقه به حساب می آید. مردم این روستا اکنون به علت ارائه خدمات گردشگری تغییر شغل داده و به رستوران داری و سایر مشاغل پرداخته اند که غذاهای این منطقه بسیار محبوب اهل ارومیه است.
 
دوستداران طبیعت و نیز انواع غذاهای محلی و یا حتی غذاهای روز می توانند در فضاهای شیک و مجلل و نیز سنتی این منطقه بشینند، هم از صدای زیبای آب و هم از تماشای طبیعت آن لذت ببرند. تفرجگاه بند برای مسافرت نوروزی بسیار محبوب و مناسب است. کسانی که به قصد طبیعت گردی عازم ارومیه هستند حتما از این منطقه لذت خواهند برد. شلوغ ترین ساعات و روزهای این منطقه عصر پنجشنبه و جمعه می باشد که ترافیک سنگینی ایجاد می کند.
 
چنانچه قصد سفر به ارومیه را دارید حتما سری به بند بزنید و از بستنی های معروف به بستنی ترک و نیز ترشک های این منطقه لذت ببرید. در رستوران های منطقه غذاهایی از قیبل آش دوغ محلی فروخته می شود که می توانید سر راه به بند، نوش جان کنید. اگر در فصل تابستان عازم این منطقه شوید، حتما از خوردن توت در داخل باغها که در همان محل به فروش می رسد لذت دو چندان می برید.

آداب و رسوم روستا

مردم روستا در مراسم عروسی از لباس های رنگارنگ استفاده می کنند. در مراسم عروسی، نوازندگان و عاشیق (عاشیق، عاشق یا آشیق عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند) های محلی با اجرای موسیقی و آوازهای آذری و کردی فضایی جذاب و شاد فراهم می کنند.

اقتصاد روستا

درآمد اکثر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی این روستا را تشکیل می دهد. دامپروری نیز رونق قابل توجهی دارد و لذا گوشت، فرآورده های لبنی و پشم از محصولات دامی این روستاست. باغات سیب و انگور در دامنه ارتفاعات و حواشی رودخانه گسترش یافته اند.

پوشاک

یکی از جاذبه های این روستا را می توان نوع پوشش مردم آن منطقه دانست که به دو نوع کردی و ترکی رواج دارد. مردان کرد از نوعی کت به نام «چوخا» استفاده می کنند و شلواری به نام «رانک» و دستاری به نام «جامانه» می پوشند و پاپوشی به نام «ملکی» به پا می کنند. لباس های زنان شامل پیراهن بلند و گشاد و شلوارهای زنانه دهانه بسته می باشد. زنان دستمالی بر سر می بندند که «پوشین» نامیده می شود.

مسیر دسترسی

تفرجگاه بند در سه کیلومتری جنوب غرب شهرستان ارومیه در امتداد خیابان شهید بهشتی (دانشکده)، در مسیر رودخانه جاده ارومیه -راژان واقع شده است.