سِرُو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی ایران است که در بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه جای دارد. مراکز خرید پوشاک ترک در این نقطه مرزی باعث شده هر روز مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به این شهر مرزی سفر کنند.

شهر سرو در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر ارومیه قرار گرفته‌ است. سرو شهری مرزی است و حالتی گمرکی و ترانزیتی دارد و دارای بازارچه های متنوع برای خرید پوشاک اصل ترک است. در سفر به این منطقه بخاطر داشته باشد که سرو به ‌دلیل قرارگرفتن در نزدیکی کوه ‌های بلند مرزی، دارای آب‌ و هوای سردسیر و کوهستانی است.

این شهر مرزی (با ترکیه) با داشتن جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر و مساحتی حدود ۷۵۰ هکتار دارای بازارچه های مختلف است.

بازارچه مرزی سرو با هشت هزار متر مربع مساحت در فاصله حدود 45 کیلومتری شهرستان ارومیه، که در تابستان ۱۳۷۰ تاسیس و راه اندازی شد. در حال حاضر بیش از ۴۰ غرفه و امکانات رفاهی و خدماتی در این بازارچه وجود دارد که محصولات ترکیه را به ایران وارد و محصولات ایرانی را به این کشور صادر می کند.

بازارچه ای که در فاصله یک کیلومتری گمرک شکل گرفته باعث شده هر روزه صدها نفر از این بازار دیدن کرده و اجناس مورد نیازخود را تهیه کنند.

بازارچه سرو که از چندین مجتمع تجاری و مغازه های پراکنده زیادی تشکیل شده اجناسش مستقیم ازکشور ترکیه وارد می شود. عمده محصولاتی که در بازارچه مرزی سرو به فروش می رسد پوشاک ترک و کیف و کفش می باشد. محصولات آرایشی بهداشتی با مارک های معروف ترکیه و کشور های دیگر در این بازارچه به صورت مستقیم عرضه می شود.

البته بیشترین مبادلات این بازار شامل محصولات کشاورزی از قبیل بادنجان، خیار، هندوانه، عسل، حبوبات، مصنوعات صنعتی از قبیل ظروف پلاستیکی، پتو، جوراب، سرویس بهداشتی و صنایع دستی است. همچنین عمده ترین کالاهای وارداتی این بازارچه را مواد اولیه و قطعات خط تولید، نخ جوراب و فرش، قطعات خودرو، اتصالات لوله کشی، گونی چتایی، مواد اولیه رنگ سازی، کاغذ فاکس و کپی، دستگاه کپی و کابل آسانسور تشکیل می دهند. قابل ذکر است تمام نهاد های فنی لازم از جمله گمرک و نماینده بازرگانی، در این بازارچه مستقر هستند.

در مسیر منتهی به مرز تک مغازه‌ هایی دیده می ‌شود که به آن بازارچه مرزی می ‌گویند، اما بازارچه مرزی اصلی روبروی پمپ بنزین در همان نزدیکی است که از دو قسمت تشکیل شده که سمت چپ آن مخصوص کفش و سمت راست این بازارچه ویژه لباس است. علاوه بر دیدن این منطقه زیبا و پردرخت می ‌توانید خرید عید را نیز از این بازار انجام دهید.

پارک سیران نیز که در فاصله چند صد متری این بازارچه قرار دارد محل مناسبی برای استراحت مسافران است که از اقصی نقاط ایران به این بازارچه سر میزنند. کمتر مسافری را می توان یافت که به ارومیه آمده ولی از این بازارچه خرید نکرده است.

آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد که پایانه مرزی بازرگان در ماکو، رازی در خوی، سرو در ارومیه در مقابل کشور ترکیه، پایانه مرزی تمرچین در مقابل کشور عراق و پایانه صنم بلاغی در پلدشت در مقابل جمهوری خود مختار نخجوان فعال هستند که پایانه بازرگان یکی از مهمترین گمرکات زمینی ایران به شمار می رود.