بوکان، شهری تاریخی، با آب و هوایی معتدل و وسیع ‌ترین شهر در جنوب استان آذربایجان غربی است.

یکی از تفرجگاه‌ های بوکان، «پارک ساحلی» این شهرستان است که در بخش غربی آن احداث شده است. شهر بازی، میدانی بزرگ برای ورزش، پیست اسکیت و درختزارهای وسیع در این پارک ساحلی، از ویژگی ‌های مطلوب آن بشمار می رود که به مکانی دل انگیز برای تفریح خانواده ‌های محلی و دیگر مسافران تبدیل شده است.

همچنین «سیمینه ‌رود» که در نزدیکی و مجاورت این پارک ساحلی قرار دارد، منظره‌ و طبیعتی زیبا خلق کرده است.

بوکان، که از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی است، در جنوب این استان قرار گرفته و به دلیل آب و هوای مطلوب در فصول گرم سال همواره مورد توجه گردشگران است. جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی و میهمان ‌نوازی مردم محلی، گردشگران و مسافران سراسر کشور را بویژه در روزهای دلنشین و مطبوع بهاری به این منطقه می کشاند.

یکی از بزرگترین پارک‌ های استان آذربایجان غربی نیز در این منطقه و در قسمت غربی بوکان قرارگرفته ‌است که به سه ‌بخش تقسیم شده‌ است: بخش مجتمع تفریحی برده ‌رش (کوه‌ سیاه)؛ کوه‌ هی درچند صد قدمی این پارک قرار دارد و دارای طبیعت بکر و سرسبز است. در بخش جنوبی پارک؛ باغ‌ های امیرآباد قرارگرفته ‌اند. باغ‌ های معروف آلبالوی امیرآباد هر سال پذیرای عده زیادی از مردم کردستان است.

سیمینه رود نیز در حاشیه این پارک جاری است و بر مطلوبیت طبیعت زیبای آن می افزاید. این پارک در زمین های آقای صلاح الدین مهتدی واقع است که بعد از انقلاب تصرف شد.

شمال پارک دارای امکاناتی مانند: زمین بسکتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، امکانات ورزشی، مسیرهای جهت دار دوچرخه سواری است. بخش جنوبی پارک به پیست اسکی، بوفه، امکانات تفریحی، سینما چندبعدی، شهربازی و نمایشگاه‌ های صنایع دستی اختصاص دارد. بوستان ساحلی با مساحت ۱۲٬۹۸۳ متر، بزرگترین پارک این شهر است.

جالب است بدانید که مراسم نوروزگاه بوکان در فروردین هر سال در این پارک برگزار می شود. این مراسم با اجرای موسیقی زنده سنتی، شعر خوانی بیت و حیران، تئاتر، مسابقه و اهداء جوایز همراه است.