پلدشت که یکی از شهرستان ‌های مرزی استان آذربایجان غربی در شمال غربی ‌ترین نقطه ایران و ساحل زیبای رود ارس است، در امتداد مرزهای ایران با نخجوان در جمهوری آذربایجان واقع شده است.

بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت با ۱۴هزار متر مربع یکی از بازارهای مرزی کشور در این استان است که در ۳۰ کیلومتری ماکو قرار دارد. در این بازار که دارای ۳۰ غرفه است، کالاهای مختلفی از جمله مصنوعات صنعتی، صنایع چوبی، مصالح ساختمانی میوه و تره ‌بار و همچنین کالاهای وارداتی عرضه می‌ شود.

این بازار در شهر پلدشت واقع شده است. از این شهر به راحتی روستای «شاه‌ تختی» جمهوری خودمختار نخجوان و حتی ساختمان ‌های شهر نخجوان دیده می شود.

شهر پلدشت در شمال آذربایجان غربی هم مرز با کشور آذربایجان، هر سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. کشور ایران با نخجوان ۱۲۷ کیلومتر مرز مشترک دارد که عمده مرز آن رود ارس بوده و تردد از طریق پل پلدشت-شاه ‌تختی انجام می گیرد؛ این پل که در محدودهٔ مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان با حضور پرویز داوودی معاون اول محمد خاتمی رئیس‌ جمهور ایران و الهام علی‌ اف رئیس جمهور آذربایجان در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد، همواره پر از گردشگران و مردم دو سوی مرز است.

کار اصلی مردم پلدشت کشاورزی وتجارت است اما در چند سال گذشته و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل جمهوری آذربایجان، پلدشت از نظر تجاری اهمیت زیادی پیدا کرد و اکثر مردم به کار تجارت روی آوردند. یک بازارچه مشترک مرزی نیز در این شهر ایجاد شد. البته در چندین سال گذشته به دلیل رفع مشکل کم‌ آبی که با احداث سد ماکو و انتقال آب آن به اراضی پلدشت و روستاهای اطراف حاصل شده‌ است، کشاورزی دوباره رونق یافته است.

به دلیل ارتباط و پیوند تاریخی بین مردمان آذربایجان ایران و جمهوری خودمختار نخجوان بازارچه صنم بلاغی در سال ۱۳۷۱ تأسیس و افتتاح گردید. این بازارچه ۱۴۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای ۳۰ غرفه به همراه امکانات جانبی است که ۱۵ تعاونی با ۳۳۰۰ عضو در آن مشغول به کار هستند. این بازارچه در ۳۰ کیلومتری شهرستان شوط قرار دارد. کالاهای وارداتی از این بازارچه لوازم یدکی خودرو و صادراتی مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، مصنوعات صنعتی و صنایع چوبی است.

بازارچه مرزی صنم بلاغی پلدشت در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان و در شمال آذربایجان غربی به واسطه شرایط ویژه و فعالیت پیله وران رونق زیاد دارد. انواع میوه،سنگ گرانیت،کاشی و ظروف چینی ایرانی، یخچال، کشمش و خرما، انواع لبنیات، ماهی و فرآورده‌ های آن، بخاری، تجهیزات دستگاه‌ های شن و ماسه، روشویی و سنگ توالت، رنگ ساختمان و دستگاه خمیر پهن کن از جمله کالاهای صادراتی از بازارچه صنم بلاغی پلدشت هستند. در این میان مهم ترین کالاهای صادراتی از این بازارچه مرزی را انواع میوه، ظروف شیشه ای و پلاستیکی و سنگ گرانیت و پروما تشکیل می دهد که این کالاها توسط پیله وران فعال در بازارچه صادر شده است.

برای اینکه کالاهای تجار و پیله وران بدون واسطه و بصورت ارزان به دست مردم برسد بازارچه تجاری این شهرستان راه اندازی شده و مردم بویژه مسافران می توانند از این بازارچه خریداری کنند. به باور کارشناسان ملاقات حضوری پیله وران دو طرف مرز، تخصیص دادن پیمان وارداتی از سایر بازارچه‌ های شمال استان به بازارچه "ساری سو" ماکو و "صنم بلاغی" پلدشت و دیدار هر سه ماه یکبار مسئولین هر دو طرف می تواند مشکلات بازارچه و پیله وران فعال را حل کند.

در حال حاضر عملیات محوطه بازارچه صنم بلاغی نیز در ده هزار مترمربع در حال اجراست. قابل ذکر است که هفت مرکز اقامتی شامل پنج مکان اقامتی در بخش مرکزی و دو اقامتگاه در بخش ارس این شهرستان آماده اسکان مسافران است. شهر پلدشت در جوار رود ارس آب و هوایی نسبتا گرم دارد و زمستان آن بسیار سرد است. رود زنگبار که از مرکز شهر پلدشت می گذرد در نهایت به ارس می ریزد. در حاشیه رود ارس درختان جنگلی زیبایی وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه گردشگری بخشیده است.