چمن متحرک یا "چملی گول" یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود. در زبان محلی این منطقه یعنی "جزیره ای از چمن بر روی برکه"،چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است. این چمن به صورت جزیره ‌ای متحرک با مساحت بیش از صد مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است. چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی ‌دهد.

سالانه حدود پنج هزار گردشگر داخلی و دویست گردشگر خارجی از این اثر بازدید می کنند اما این مکان هنوز ثبت ملی نشده است.

چمن متحرک تکاب که به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی است که متاسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

تالاب چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر پانزده شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر  وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت است که به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه که ارتفاع آنها به دو متر هم میرسد، نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. این چمن بصورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می‌کند وهمین امرموجب منحصر به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده‌است. اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک شود یا مجبور به شنا کردن می شوید. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است.

چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌ دهد.

«چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی ها یی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این برکه در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.

چمن متحرک تکاب در تمام فصول سال سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این برکه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده شده است. ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد. بر اساس بررسی های به دست آمده این  منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حرکت می کند.

از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

این جاذبه طبیعی هر ساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان‌ های استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان‌ شرقی است.

نبود جاده دسترسی مناسب، نبودن امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و  عدم تبلیغات و معرفی این مکان یکی از دلایل ناشناخته ماندن آن است. علاوه بر این اثر جاذبه طبیعی شهرستان تکاب آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک دارد که متاسفانه تحت الشعاع اثر جهانی تخت سلیمان در این شهرستان واقع شده اند.

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب واقع شده است.

۱) در شهرستان تکاب بعد از بازدید از تخت سلیمان و زندان برنجه میتوان ادامه مسیرداد و به چملی گول رسید که این مسیر بسیار نامناسب و خاکی بوده و توصیه نمی شود.
۲) از سمت شهرستان تکاب راهی روستای چملی گول شوید که حدود نیم ساعت سواری تا این روستا زمان نیاز دارید و مسیر آسفالت و مناسبی دارد. پس از رسیدن به روستا میتوانید ماشین خود را پارک کرده پیاده تا چملی گولی پیش بروید که حدود نیم ساعت طول می کشد.

قابل ذکر است که بعد از دیدن چملی گلی اگر در جاده خاکی که به سمت تخت سلیمان میرود حدود پانصد متر پیش بروید به سنگهایی بر می خورید که در نوع خود دیدنی هستند. حدود دو الی سه دقیقه با چملی گولی فاصله دارد.