کوه دالامپر در استان آذربایجان غربی، نقطه مرزی ایران، ترکیه و عراق، در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد.

منطقه مرگور معروف به آلپ ایران مجموعه ای از تپه ها و کوه های پر برف تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری است، این منطقه با دره ها، رودها و آبشار های پر آب و خروشان، دریاچه ها و تالاب های گوناگون مکانی پر از آرامش را برای مسافران مهیا می کند.

این کوه در نقطه مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده‌ است.

شایان ذکر است که مناطق تالابی بورالان در مرز ایران و ترکیه و دالامپر داغی، معروف به آلپ ایران در شمال غربی کشور به عنوان پارک صلح و دوستی معرفی شدند.

منطقه دالامپر و تاله جار محبوب ترین تفریحگاههای اشنویه در استان آذربایجان غربی میباشند.

کوه دالامپر دارای یخچال های چند هزار ساله است. از ویژگی‌ های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌ های طبیعی در ارتفاعات است. همچنین از برفاب های این کوه رودی پر آب سرچشمه می ‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می ‌ریزد.

آبشار سوله دوکل گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است. جایی که گل و بوته و درخت و چشمه و کوه و صخره و بلبل و نسیم و سرسبزی و هوای پاک همه یکجا هست. آبشاری که همه دوازده ماه سال را خروشان است و از بالای کوه ها و صخره های با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر سرازیر می شود.

دالان های برفی یکی از مشخصه های شگفت انگیز دامنه های دالامپر است. حفره هایی که به واسطه جریان مستمر آب میان برف ها به این شکل درآمده اند.

یکی دیگر از زیبایی های این منطقه دریاچه شگفت انگیز آن است که محلی ها آن را «مام الشیخ» می نامند. ظاهرا مام الشیخ ارباب روستای دالامپر بوده، ولی همه، اسم دالامپر را برای دریاچه برگزیده اند.  این در یاچه هرساله به ویژه در فصل های بهار وتابستان در دامنه کوه دالامپر ایجاد می شود ومنظره بسیار دیدنی را ایجاد می کند.

یکی دیگر از مناطق زیبای این منطقه روستای  پلکانی کچله است که در دامنه های کوه سر به فلک کشیده دالامپر واقع شده و راه مواصلاتی پر پیچ و خم و زیبایی دارد.

منطقه دالامپر در محل مرگور ارومیه دارای ۶۲۰ گونه گیاهی است که گفته می شود ۴ گونه آن هیچ شناسنامه ای ندارند و در هیچ کتابی درباره اش نوشته نشده واین به معنی بکر بودن منطقه است. همچنین پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و... در دالامپر به وفور یافت می‌ شود.

خرس قهوه‌ ای، گرگ، روباه، شغال، بز کوهی پستانداران این منطقه اند. کرکس، عقاب طلایی، جغد شاخدار، بالابان، شاهین و قرقی هم نگهبانان آسمان دالامپرند.

در امتداد جاده ارومیه به اشنویه در سه‌ راهی روستای آغبلاغ از جاده آسفالته دست راست به سمت غرب در طول جاده “مرگور” از دو گردنه باید عبور کرد تا به روستای دزج (دزه ) که در دشتی بسیار سرسبز و زیبا در حصار کوه های بلند و پربرف دالامیر و بوز سینا قرار دارد رسیده. از این روستا در جهت غرب پس از عبور از  روستای کیسیان به روستای سوله دوکل خواهید رسید جاده تا آبادی  کیسیان آسفالت می باشد و از آنجا به بعد خاکی می باشد و این مسیر را با هرنوع وسیله نقلیه می توان رفت.

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که افراد زیادی را در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب‌وهوا می‌کشاند. آب و هوای خنک و بی‌نظیر در تابستان، قرارگیری دریاچه در بالای کوه، وجود جاذبه‌های متنوع در اطراف دریاچه دالامپر، موقعیت مناسب جهت کوهنوردی و... دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بازدید از دریاچه جذاب و فراموش‌نشدنی شود.

دریاچه دالامپر کجاست؟

دریاچه دالامپر از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید که بر فراز کوهی با همین نام در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه واقع شده است. کوه دالامپر حدود ۴۵ کیلومتر با ارومیه و ۳۵ کیلومتر با اشنویه فاصله دارد و در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته است.

    آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

دسترسی به دریاچه دالامپر

برای رسیدن به دریاچه باید در جاده ارومیه به اشنویه حرکت کنید و از سه راهی «آغ بلاق» مسیر روستای دیزج را پیش بگیرید. هرچند می‌توانید از مسیر جاده بند به‌سمت زیوه نیز به این منطقه برسید.

پس از سوخت‌گیری در دیزج، تقریبا هشت کیلومتر جاده آسفالته تا روستای سوله دوکل فاصله است. با خودروی سواری معمولی حداکثر می‌توانید تا آبشار سوله دوکل بروید که یک کیلومتر پس از روستا قرار دارد. اگر خودروی آفرود داشته باشید، پس از توقفی کوتاه در کنار آبشار و تماشای منظره دل‌انگیز و مهیج آن، مسیر خود را ادامه دهید.

از آبشار تا دریاچه دالامپر تقریبا ۱۰ کیلومتر مسیر خاکی را در پیش خواهید داشت. بخش زیادی از این مسیر را می‌توان با خودروی آفرود طی کرد که شاید کمی بیش از نیم ساعت به طول بینجامد. در نهایت، یک تا دو کیلومتر آخر را باید با پای پیاده طی کنید؛ زیرا به‌علت تخریب بخشی از جاده امکان عبور از آن با خودرو وجود ندارد.

معرفی دریاچه دالامپر

تصوردریاچه دالامپر ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری است که افراد زیادی را در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب و هوا می‌کشاند. اینکه در انتهای بهار و اوایل تابستان بتوانید به منطقه‌ای سفر کنید که هنوز برف دارد، مملو از گیاهان سبز است و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد، هر گردشگری را به وجد می‌آورد. دریاچه دالامپر در چنین موقعیتی قرار دارد و همچون نگینی روی کوهی بلند می‌درخشد. دریاچه دالامپر حدودا ۲,۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قطر آن نیز حدود ۴۵۰ متر با عمق ۵۰ متر است.

در مسیر منتهی به دریاچه، هر طرف را که نگاه کنید سبزه و جوی آب می‌بینید و کوه‌هایی که هنوز برف روی آن‌ها خودنمایی می‌کند. اینجا پر از مراتعی است که در روزهای مشخصی از سال به دشت‌هایی از گل‌های رنگارنگ تبدیل می‌شوند. آسمان آبی و پاک که گاهی با لکه‌های سفید پوشیده شده‌اند.

گون، بادام کوهی و آلبالوی وحشی پوشش گیاهی این منطقه را شکل می‌دهند که شباهت زیادی به پوشش گیاهی رشته‌ کوه زاگرس دارند. گونه‌های جانوری آن نیز شامل روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش می‌شوند.

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در دامنه کوه دالامپر واقع شده و در بیشتر اوقات سال، به‌ویژه در فصول پاییز و زمستای با آب و هوای سوزناک و برف و باران همراه است. با اتمام زمستان و فرارسیدن فصول بهار و تابستان، برف‌های کوه آب شده و چشمه‌ها و رودهای بسیار زیاد و پرآبی از کوه جاری می‌شوند. به‌علاوه با گرمای هوا، یخچال‌های طبیعی موجود در کوه دالامپر نیز شروع به آب‌شدن می‌کنند و دریاچه‌های موقتی را به وجود می‌آورند.

در نتیجه با سفر به این دریاچه در فصول بهار یا تابستان می‌توانید از جاذبه‌های شگفت‌انگیز، جویبارها و آبشارهای زیبا نهایت لذت را ببرید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر

با توجه به زیبایی‌های منطقه می‌توان گفت که همه جای آن مملو از جاهای دیدنی است. آبشار سوله دوکل یکی از آن‌‌ها به حساب می‌آید که در حدود ۱۰ کیلومتری کوه دالامپر قرار دارد. پرتاب آب از صخره‌های شگفت‌انگیز باعث شده است تا جلوه طبیعی بسیار زیبایی در این آبشار طبیعی پدید آید.

معمولا افرادی که قصد بازدید از دریاچه دالامپر را دارند، در میان مسیرشان در کنار این آبشار زیبا برای دقایقی توقف می‌کنند تا به صدای دلنشین آبشار گوش دهند و هنگام حضور در کنار آن استراحتی کنند و برای ادامه مسیر به‌سمت دریاچه آماده شوند.

روستای کچله می‌تواند مقصد بعدی‌ شما باشد که در دامنه کوه دالامپر واقع شده است و راهی پرپیچ‌وخم و هیجان‌انگیزی را برای رسیدن به آن باید طی کنید.

کوه ۳,۵۰۰ متری دالامپر ویژگی‌های طبیعی زیادی دارد؛ از جمله وجود یخچال‌ها‌ی طبیعی چند هزار ساله و همچنین دریاچه‌هایی مثل بنچول، دیمه»و مهم‌ترین آن‌ها یعنی مامه شیخ یا همان دالامپر که جذابیتی دوچندان به این کوه زیبا بخشیده‌اند.

از ذوب برف‌ها‌ی این کوه در فصل بهار رودی پرآب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه آن به‌صورت آبشار بزرگ و زیبایی به نام «سوله دوکل» (در زبان کردی به‌معنای آبشار مه‌آلود) به پایین‌دست می‌ریزد.

نکات بازدید از دریاچه دالامپر

  •     بهتر است که یک روز صبح را برای رفتن به دریاچه دالامپر انتخاب کنید تا سر فرصت از دیدن این جاذبه بی‌نظیر لذت ببرید.
  •     با توجه به قرارگیری دریاچه در ارتفاعات کوهستانی باید از خودروی آفرود استفاده کنید.
  •     برای این سفر باید مهارت کافی در رانندگی داشته باشید و حتما سعی کنید از یکی از ساکنان روستاهای منطقه به‌عنوان راهنمای محلی کمک بگیرید.
  •     حرکت خارج از مسیر فقط صدمه به طبیعت است؛ پس در طول سفرتان به طبیعت احترام بگذارید و مراقب آن باشید.
  •     دریاچه دالامپر، محیط نسبتا بکر و دست نخورده‌ای دارد و اغلب اوقات خلوت است.
  •     امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد؛ ولی آبتنی توصیه نمی‌شود.
  •     فریب هوای مطبوع محل در تابستان را نخورید؛ زیرا به‌دلیل ارتفاع زیاد و تابش مستقیم خورشید، در صورتی که از کلاه و پیراهن آستین بلند و کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، دچار آفتاب سوختگی خواهید شد!
  •     این دریاچه برای افرادی که عاشق کوهنوردی هستند، منطقه‌ای رویایی و جذاب است تا علاوه بر کوهنوردی، از تماشای دریاچه لذت ببرند.
  •     برای شب‌مانی در کنار دریاچه حتما تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی و شب‌مانی همراه داشته باشید.