امامزاده غریب حسن (ع) شهرستان ارومیه جزو معتبرترین اماکن زیارتگاهی آذربایجان غربی است. امامزاده غریب حسن از نوادگان امام زین العابدین (ع) بشمار می آید.

در گذشته آرامگاه غریب حسن ساختمان کوچکی بود که حدود ۶۰ متر مربع زیربنا داشته است. این بنا در سه ضلع دارای دو پنجره و در ضلع شرقی دارای یک پنجره در وسط و دو در ورودی در طرفین آن بوده است. سقف بنا بوسیله شیروانی مسقف و طاق زیرآن با آجر پخته و گچ ساخته شده بود. آرامگاه دارای ضریح نبوده و تنها حصار چوبی دور قبر را احاطه کرده بود. صندوقچه‌ ای نیز در کنار درب ورودی تعبیه شده بود تا زائران نذورات نقدی خود را درون آن اندازد. در سال ۱۳۷۰ ضریح فلزی با رویه نقره ای رنگ به ابعاد ۱/۵ در ۲ متر که با مبلغی در حدود یک میلیون تومان در اصفهان ساخته شده بود نصب گردید. در سال ۱۳۸۲ ضریح کنونی با هزینه ۲۸ میلیون تومان در اصفهان ساخته و بجای ضریح پیشین نصب می گردد. جبهه اصلی نمای خارجی بنا در ضلع شمالی قرار گرفته و از ظاهری کاملاً متقارن برخوردار است.

بنای امامزاده دارای پلا نی مستطیل شکل به ابعاد ۲۶/۱۵×۲۶/۸۰ متر از چهار بخش: هسته اصلی، میانسرا، موتورخانه و اتاق کنترل تشکیل شده است. گنبد این بنا از نوع پیازی و روکش آن از ورق آلومینیومی آبکاری شده طلایی می باشد، بلندای آن ۱۱/۸۰ متر و دارای ۱۲ نورگیر فلزی است که دور تا دور ساقه گنبد در فاصله های معین تعبیه شده است. مناره های امامزاده در ضلع شمالی به بلندای ۲۱ متر ساخته شده که پایه و بخشی از ساقه مناره ها تا بلندای چهار و نیم متر در اتاق های مجاور میانسرا قرار گرفته، راه ورودی مناره ها نیز از همین اتاق ها است. ضریح ترکیبی از چوب با روکش نقره ای و طلایی و استیل مشبک به ابعاد ۲×۳ مترو بلندای آن بدون احتساب پایه و تاج ضریح ۲/۲۵ متر و پایه ضریح از سنگ گرانیت سیاه به بلندای ۲۰ سانتی متر است.

امامزاده غریب حسن (علیه السلام) به عنوان یکی از اماکن متبرکه شهرستان ارومیه در کنار روستاهای برهانلو و قورشالو واقع شده است. فاصله این دو روستا از مسیر دسترسی به آن ـ جاده ارومیه به اشنویه  ۲/۵ کیلومتر و از شهر ارومیه ۶ کیلومتر می‌باشد.