مارمیشو یک زیستگاه آبی، کوهستانی و جنگلی واقع در شمالغربی‌ ترین نقطه کشور در نزدیکی سرحدات ایران با کشور ترکیه است. دریاچه‌ای آبی و دل‌انگیز در میان کوههای زاگرس با انبوه پوشیده از درختان جنگلی و آب جاری حاصل از ذوب برفها در این محیط قرار دارد که بسیار زیبا و معروف است.

مارمیشو زیستگاه آبزیان از جمله ماهی قزل آلا و پرندگان مهاجر مختلف بوده می باشد. در محیط جنگلی مارمیشو پوشش گیاهی و جانوری متعددی وجود دارد.

آبشار مارمیشو نیز در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای قرار گرفته است. این آبشار فصلی است و در فصل بارندگی از میان صخره‌ های کوههای اطراف رودخانه نازلوچای به آن می‌ ریزد.

در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌ اند. در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و وفور درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه ها جلوه‌ای از سرسبزی را به طبیعت منطقه بخشیده‌ اند تا در میان انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند. از گونه‌ های گیاهی آن باید از خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌ بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و غیره نام برد.

حیات جانوری آن به دو دوره تقسیم شده است به نحوی که در وضعیت فعلی از خرس، روباه، گرگ، خرگوش نام می‌ برند. حال اینکه قبلاً بزکوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده است. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره نمود. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌ اند که با بازشدن پای آدمیزاد و صید بی‌رویه آن اکنون با کاهش جدی رو به‌ رو هستند. شاید دیگر از سمورها خبری نباشد.

مارمیشو جدا از همه اوصاف خود، سرچشمه اصلی رودخانه نازلوچای (پر آب‌‌‌‌ ‌ترین رود‌‌ منطقه) نیز است که از غرب به شرق جریان داشته که از به هم پیوستن دو انشعاب اصلی دیگر “سروچای” و “ارزین‌چای” در کوههای مرزی با عبور از دره تنگ “موانا” در حوالی قریه “نازلو” وارد جلگه ارومیه شده تا در نزدیکی کوه “زنبیل” به دریاچه شور ارومیه ملحق شود.

استفاده از قلاب برای صید ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید از دیگر لذتهای طبیعی مارمیشو است که می‌ تواند با ضوابط و مقررات بدون آسیب‌ رسانی جدی به زندگی آبزیان ادامه داشته باشد. شنا در دریاچه مارمیشو تقریبا برابر مرگ است، چون آب آن شناگر را به ته دریاچه می کشاند.

در این محیط و طبیعت جنگلی دریاچه ای طبیعی و بسیار زیبا به نام دریاچه مارمیشو خودنمایی می کند. وسعت این دریاچه در حدود ۵ هکتار است و آب این دریاچه از چشمه‌ های طبیعی و نزولات جوی تأمین می‌شود.

این دریاچه در مسیر رودخانه ای پر آب و خروشان قرار گرفته و وجود کوه های بسیار زیبای کناره دریاچه که از اواسط اردیبهشت تا مهرماه سرسبز و دلگشا هستند، منظره ای بدیع را ایجاد نموده است.

پیدایش دریاچه را به ناآرامی‌ های درون زمین نسبت می‌ دهند، به نحوی که براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب مسدود و ضمن تشکیل دریاچه‌ ای، اکنون به وضعیت فعلی درآمده است.

به دلیل این که این دریاچه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، طبیعتا تنها در ماه های گرم سال می تواند به عنوان استراختگاه مورد استفاده قرار گیرد. در فصل گرما وجود انواع گیاهان و پرندگان آن چنان جذابیتی به این منطقه می دهد که هر بیننده ای را مبهوت خویش می نماید. رودخانه در فصل گرما کم عمق بوده و با احتیاط می توان از برخی نقاط آن گذشت و از مناطق بکر و دیدنی آن بیشتر استفاده نمود، هر چند این کار چندان خالی از خطر هم نخواهد بود.

برای رسیدن به دریاچه مارمیشو باید از جاده خاکی بگدرید، ولی بدون شک دیدن این دریاچه به زحمات آن می ارزد و از رفتن به آن جا پشیمان نخواهید شد.

روستای مارمیشو با آب و هوای معتدل و دلپذیر، جنگلهای سرسبز، چشم‌ انداز کوههای بلند و سر به فلک کشیده، دره‌ های سرسبز و خوش منظره، یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان آذربایجان غربی به شمار می‌ رود. روستای مارمیشو به دلیل بارندگی‌ های فراوان، از سرسبزی و طراوت سرشار است. از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری این روستا می‌ توان به جنگل‌ های انبوه و سرسبز، درّه بانی و دریاچه مارمیشو اشاره کرد. تکیه قدیمی مارمیشو از آثار تاریخی روستاست و قدمتی طولانی دارد و به صورت غاری در دل کوه کنده شده است.

دسترسی به روستای مارمیشو از طریق شهر ارومیه و شهر سیلوانه با جاده‌ ای مناسب، است.

مسیر شما از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می گذرید و به روستای مارمیشو می رسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی اما زیبا می‌توانید به دریاچه مارمیشو برسید. مسیرتان از شهر ارومیه تا دریاچه تنها 45 کیلومتر است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه برای گذراندن آخر هفته‌ای عالی و تفریح در کنار دوستان و خانواده است. این دریاچه در منطقه کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل، بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن محسوب می‌شود.

دریاچه مارمیشو کجاست؟

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی در دره‌ای نزدیک مرز ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک و چال، از شمال به کوه بایدوست، از غرب به روستای مخروبه دری و از شرق به روستاهای بانی و پسان منتهی می‌شود.

برای دسترسی به دریاچه باید از میدان مدرس  شهر ارومیه حرکت کنید و با طی حدود ۴۵ کیلومتر به‌سمت غرب و با عبور از روستاهای زیبای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو برسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیداکردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه مسیری سنگلاخی و زیبا، به دریاچه مارمیشو خواهید رسید.

    آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه

معرفی دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یکی از بکرترین جاهای دیدنی استان آذربایجان‌ غربی است که با چشم‌اندازی زیبا مکانی مناسب برای استراحت و آرامش است و هر مسافری را شیفته خود می‌کند.

این دریاچه‌ پنج هکتاری حدود ۵۰ تا ۶۰ متر عمق دارد که قزل‌آلاهای آن در میان مردم منطقه شهرت دارد. سرمنشا آب این رودخانه نازلوچای است که از کوه‌های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تنگه‌ای بسیار سرسبز و دیدنی می‌رسد.

نکته قابل‌توجه در مورد این دریاچه زیبا علت پیدایش آن است. بر اثر زلزله قسمتی از کوه ریزش کرده و سدی طبیعی به وجود آورده که باعث ایجاد دریاچه فعلی شده است. از آنجا که ساکنان قبلی مارمیشو مسیحیان بودند، این دریاچه نام خود را از رهبر این مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته است.

پوشش گیاهی دریاچه مارمیشو

در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع درختان جنگلی، درختان بید به‌شکل حفاظی طبیعی دور دریاچه را فرا گرفته‌اند. در کنار درختان بید و درختان گردو در منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر، سایر درختچه‌ها و انواع مختلف گون نیز در این محل به چشم می‌خورد که مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل محسوب می‌شود.

از دیگر گونه‌های گیاهی مارمیشو می‌توان خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و... را نام برد.

گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو

گونه‌های جانوری مارمیشو به دو دوره تقسیم می‌شود. در حال حاضر، اطراف دریاچه زیستگاه حیواناتی مانند خرس، روباه، گرگ و خرگوش است؛ در حالی که قبلا بز کوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بودند. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره کرد.

ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه محسوب می‌شدند که به‌دلیل تردد گردشگران و صید بی‌رویه این‌گونه‌ها با کاهش جدی روبه‌رو هستند. علاوه بر این، اثری از سمورها نیز وجود ندارد.

جاذبه‌های اطراف دریاچه مارمیشو

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است و در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.

اگر کمی خوش‌شانس باشید، ممکن است در بین راه گذرتان به زنبورداران این منطقه بخورد و این فرصتی است تا بتوانید طعم واقعی عسل طبیعی را به سفره‌تان هدیه کنید.
علاوه بر بازدید از دریاچه مارمیشو می‌توانید از آبشار زیبایی دیدن کنید که در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای قرار گرفته است. این آبشار فصلی است و در فصول پرباران، آبش زیاد می‌شود و صدای آن را می‌توان از چند صد متری شنید. اتراق در کنار آبشار مارمیشو و استفاده از طبیعت بی‌نظیر آن را از دست ندهید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

از آنجا که دریاچه مارمیشو در منطقه کوهستانی آذربایجان غربی واقع شده است، برای استفاده هرچه بیشتر از منظره و طبیعت، در روزهای خوش آب و هوای بهار و تابستان به بازدید از دریاچه بروید. در زمستان هوای سرد و بارش برف بر منطقه حاکم است و احتمال می‌رود که دریاچه یخ بزند و به شما این امکان را ندهد تا آن طور که باید از دریاچه لذت ببرید.

نکات بازدید از دریاچه مارمیشو

  •     هوای بسیار مطبوع و خوب باعث شده است که اینجا محلی عالی برای کمپ‌های یک روزه باشد.
  •     با توجه به مرزی‌بودن منطقه، هنگ مرزی اجازه شب مانی را نمی‌دهد و حداکثر تا ساعت چهار بعدازظهر اجازه ورود به منطقه را خواهید داشت.
  •     صبح‌ها از ساعت ۹ اجازه ورود داده می‌شود.
  •     از ریختن زباله در این منطقه زیبا بپرهیزید.