مجتمع گردشگری باری مجموعه ای اقامتی، درمانی، ورزشی، گردشگری، پذیرایی و فرهنگی است که در ساحل زیبا و کم نظیر دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ نمک جهان، بنا نهاده شده است. این مجتمع در 40 کیلومتری جاده سلماس- ارومیه قرار دارد و از نظر آب و هوایی و مناظر طبیعی در یکی از بی بدیل ترین مناطق جغرافیایی کشور قرار گرفته است. واقع شدن در ساحل دریاچه ارومیه، که خود گنجینه طبیعی پرارزش و بی نظیری از خواص شگفت انگیز درمانی و زیست محیطی است.

 باری نام روستایی در 40 کیلومتری جاده ارومیه- سلماس و در ساحل دریاچه ارومیه است. مقایسه کوچکی میان امکانات فعلی منطقه، در کنار پدیده بکر و نادری چون دریاچه ارومیه که دومین دریاچه بزرگ شور دنیا پس از بحرالمیت (Dead Sea) است، نشان میدهد که در بهره برداری از منابع طبیعی آن کم کاری شده است.همین مسئله سبب شد تا بنیانگذاران این مجموعه به فکر تاسیس مجموعه ای باشند، که بتواند امکانات رفاهی، اقامتی، درمانی، ورزشی و فرهنگی کاملی را برای تمام کسانی که به اهمیت و ارزش آب این دریاچه پی برده اند فراهم کند. کلنگ احداث مجتمع گردشگری باری در سال 1376 زده شد و پس از انجام اقدامات اولیه همچون ساختن جاده و تامین زیرساختها بالاخره اولین فاز این پروژه در سال 1382به بهره برداری رسید.

احیای ارزشهای سنتی منطقه در به کارگیری پدیده های طبیعی برای سلامت و تندرستی و همچنین ایجاد مجموعه ای منطبق بر استانداردهای جهانی و فراهم کردن فضایی مناسب و شایسته برای گردشگران داخلی و خارجی از دیگر اهداف ایجاد و احداث این مجموعه است.

با راه اندازی و بهره برداری از این مجموعه توجه بسیاری از مسافران و گردشگرانی که برای بهره بردن از امکانات مشابه به خارج از کشور مسافرت میکردند، به این مکان جلب شده است.این مساله به خودی خود میتواند گام مثبتی در مسیر بهره برداری از منابع داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.

ضمن آنکه برای مسافران و گردشگران نیز هزینه های مسافرتی و تفریحی به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.باری اولین و تنها طرح ملی عملی شده دهکده سلامت در کشور است و تا کنون بخشهای بزرگی از آن به بهره برداری رسیده است.پیش بینی میشود که این مجموعه در آینده نزدیک و با پایان یافتن فازهای بعدی طرح، پذیرای بیش از 400 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی باشد.حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در این مجموعه نیز از دیگر وجوه تمایز آن به شمار می آید. باری اولین سرمایه گذار بخش خصوصی پروژه ملی دانشکده هتلداری مدرن در کشور است.

هم اکنون بیش از 300 نیروی کارآزموده و آشنا به آموزشها و تخصص های هتلداری و خدمات وابسته به آن در مجموعه باری و در بخشهای مختلف رفاهی، اقامتی، درمانی، ورزشی و فرهنگی و ساختمانی به فعالیتهای مختلف اجرایی، خدماتی و کارگاهی مشغول هستند و هریک متناسب با جایگاه شغلی و نوع کار خود با کمک مجرب ترین تیمهای آموزش خدمات گردشگری تعلیم دیده و از هر نظر برای ارایه و عرضه این خدمات مهیا شده اند.

این پروژه در نهایت یک دهکده گردشگری منطبق بر استانداردهای جهانی خواهد بود که امکانات کم ظیر درمانی نظیر مراکز پیشرفته و مجهز آب درمانی با استفاده از چشمه های آب معدنی (Spa)، امکانات لجن درمانی، نمک درمانی، ماساژ درمانی، پلاژها و استخرهای مجهز، فیزیوتراپی، مراکز مشاوره روماتولوژی، دردهای استخوان و مفاصل و حوضچه های آب شور و معدنی برای استفاده بیماران از یون های آزاد موجود در محیط را در خود خواهد گنجاند.هم اکنون این مجموعه گردشگری امکانات پیش بینی شده در پروژه  نهایی را در اندازه کوچکتر در خود جای داده است.

این امکانات شامل امکانات اقامتی (هتل 5 ستاره، ویلاهای اختصاصی و سوییت)، امکانات پذیرایی (سالن های پذیرایی، رستوران و سفره خانه سنتی)، ورزشی (استخر، سالن بولینگ و بیلیارد، دوچرخه سواری، مانژ اسب سواری، قایقرانی و ورزشهای آبی، تیراندازی، اسکیت تراپ و...) و درمانی (پلاژ، جکوزی، حوضچه*های مخصوص آب دریاچه و آب شیرین و...) است.

امکانات فرهنگی
• مرکز تجمع ساحلی
• سالن سمینار چهارصد نفره
• سینمای سرپوشیده
• سینما و آمفی تئاتر روباز

امکانات پذیرایی
• رستوران دنیز
• رستوران سنتی باربد
• رستوران کوهستانی کوهسار
• کلبه پیتزا و ساندویچ
• کافی شاپ های متعدد

امکانات ورزشی و تفریحی
• قایقرانی در صورت مساعد بودن آب در یاچه
• استخر روباز آب شور و شیرین
• سوارکاری
• تیراندازی
• سالن بیلیارد
• دوچرخه سواری
• حیات وحش
• درشکه سواری
• پارک ساحلی کودکان

مجتمع گردشگری باری

مجتمع گردشگری باری که از جاهای دیدنی ارومیه به شمار می‌رود، در نزدیکی روستای باری ساخته شده و نام خود را از این روستا گرفته است. این مجموعه امکاناتی همچون هتل، سینما و سالن آمفی تئاتر، رستوران‌های متنوع، انواع امکانات تفریحی و ورزشی را برای گردشگران مهیا کرده است.

مجتمع گردشگری باری کجاست؟

باری نام روستایی در ۵۵ کیلومتری شمال شهر ارومیه و در بخش «انزل» از شهرستان ارومیه است. مجتمع گردشگری باری در نزدیکی این روستا قرار دارد و نام خود را از آن گرفته است.

این مجتمع در ۴۰ کیلومتری جاده ارومیه به‌سمت سلماس قرار دارد که پس از آن باید وارد جاده‌ سمت راست خود شوید تا به منطقه «قوشچی» و سپس مجتمع گردشگری باری برسید.

    آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۰ کیلومتری جاده ارومیه به سلماس، منطقه قوشچی

معرفی مجتمع گردشگری باری

دریاچه ارومیه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود که متاسفانه در دهه‌های اخیر فقط مساحت کوچکی از آن رنگ زیبای آب را به خود دیده است. زمانی که این دریاچه پرآب بود، هر گردشگری اقامتی چند روزه در کنار آن را آرزو می‌کرد. به همین دلیل در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی کلنگ ساخت یک مجموعه رفاهی بزرگ و مجهز در ساحل دریاچه ارومیه و در نزدیک روستای باری بر زمین زده شد و در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی نیز اولین فاز این پروژه به مرحله بهره‌برداری رسید.

هدف از ساخت باری، ایجاد مجموعه رفاهی مجهزی در ساحل زیبای دریاچه ارومیه مطابق با استانداردهای جهانی بود که شرایط مناسبی را برای جذب گردشگران مختلف داخلی و خارجی مهیا سازد. همچنین تلاش بر این بود که طرح دهکده سلامت نیز عملی شده و از پدیده‌های طبیعی برای تندرستی و سلامتی و ایجاد نشاط استفاده شود. از همین رو، مجتمع باری را اولین دهکده سلامت در ایران نیز می‌دانند.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای ساخت مجتمع باری انجام شد و هم‌اکنون نیز این مجموعه از لحاظ امکانات متنوع برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار غنی است. در سال‌های بعد از ساخت مجموعه، بحرانی که گریبان دریاچه ارومیه را گرفت و باعث خشکی آن شد، بر جذابیت مجتمع باری تاثیر زیادی گذاشته است.

با وجود خشکی دریاچه ارومیه، اگر قصد سفر به آذربایجان غربی را دارید، اقامت در باری هچمنان می‌تواند برایتان جذاب باشد. علاوه بر اینکه مجبور نیستید کل شبانه‌روز را در فضای شهری به سر ببرید و امکان استفاده از این مجموعه رفاهی مدرن و مجهز به‌راحتی امکان‌پذیر است.
امکانات مجتمع گردشگری باری

اقامت

یکی از مزیت‌های مجتمع گردشگری باری وجود هتل پنج ستاره‌ای به نام هتل دنیز است که درمجموع ۱۰۰ واحد سوییت ویلایی و آپارتمانی دارد.

امکانات رایگان برای مهمانان هتل شامل ترانسفر رفت و برگشت فرودگاه ارومیه و پایانه مسافربری، صبحانه، مجموعه استخر و سونا و جکوزی می‌شود.

مجتمع باری دارای سالن همایش بزرگ ۸۰۰ نفره‌ای مجهز به تجهیزات کامل صوتی و تصویری است. همچنین سینمای سرپوشیده، سینما و آمفی تئاتر روباز نیز برای استفاده گردشگران ساخته شده‌اند.

قطعا یکی از مهم‌ترین مواردی که هر گردشگری در سفر ممکن است به آن اهمیت فراوانی دهد، غذا است. برای رفاه حال گردشگران، کافی‌شاپ و رستوران‌های متعددی در مجموعه گردشگری باری ساخته شده است. رستوران‌‌ دنیز و رستوران سنتی باربد در باری آماده پذیرایی از مسافران مجموعه هستند. همچنین کلبه پیتزا و ساندویچ و البته چند کافی‌شاپ نیز در باری به چشم می‌خورند که بسته به نیارتان می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

سازندگان مجتمع گردشگری باری تلاش کرده‌اند تا با احداث مکان‌های ورزشی مختلف، روزهایی پر از شادی و نشاط را برای مسافران این مجموعه به ارمغان آورند.

این محل به استخر روباز آب شور و شیرین مجهز است که می‌توانید از شنا در آن‌ها لذت ببرید. خدماتی همچون ماساژ درمانی، لجن درمانی و نمک درمانی نیز ارائه می‌شود که جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. اگر اهل شنا نیستید، می‌توانید تفریحات دیگری از جمله بیلیارد، تیراندازی، سوارکاری، دوچرخه‌سواری، اسکیت و درشکه‌سواری را امتحان کنید. کودکان نیز می‌توانند از پارک بازی مجموعه استفاده کنند.

یکی دیگر از تفریحات این مجموعه، قایق‌سواری در دریاچه ارومیه بود که متاسفانه هم‌اکنون با توجه به عقب‌نشینی بسیار زیاد آب دریاچه، این کار ممکن نیست.

این مجموعه با هدف آشنایی بیشتر گردشگران با جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی منطقه، تورهای یک روزه مانند غار سهولان، تور ارومیه و تور چشمه نیز برگزار می‌کند.