کلیسای آخته خانه در روستای آخته خانه، از توابع شهرستان سلماس، در استان آذربایجان غربی قرار دارد. طبق لوح سردر ورودی، قدمت آن به سال 1890 میلادی بازمی ‌گردد. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۵۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای آخته خانه مربوط به 1890 میلادی است و در شهرستان سلماس، روستای آخته خانه واقع شده است. این کلیسا در داخل روستا قرار گرفته و دراطراف آن خانه های روستایی قرار دارد.ارامنه از این محل زیارت می کنند. گنبد بالای کلیسا از جای خود درآورده شده و در کنار زمین قرار گرفته ولی نسبتاً سالم باقی مانده است. ستونهای داخل سالم بوده و توسط افراد سودجو حفاری شده است.

پلان بنا مستطیلی به ابعاد تقریبی نه در پنج متر است. در سالن اصلی کلیسا چهار ستون مدور آجری قرار دارد. گنبد آجری مرکزی بر روی ستون های فوق اجرا شده است. بنا دو گنبد فرعی دیگر نیز دارد. سه نورگیر این بنا در ضلع جنوبی و سه نورگیر دیگر در ضلع شرقی واقع شده اند. بنا تزئینات خاصی ندارد ولی در قسمت سردر ورودی سعی کرده اند که با تغییر در چیدمان آجرها در نمای آن تزئینی ایجاد کنند. در نمای داخلی نیز قسمت هایی از کاربندی در زیر گنبد هنوز باقی است. نمای داخلی بنا دارای اندود گچ است و مصالح عمدهٔ به کار رفته در بنا سنگ لاشه، آجر و ملات ماسه آهک می باشد.