مجموعه فرهنگی هنری حمام شیخ سلماس که در نوروز پذیرای گردشگران بسیار است، از آثار حائز اهمیت تاریخی آذربایجان غربی محسوب می شود. حمام شیخ سلماس در زمان پهلوی اول با بهره‌ مندی از معماری سنتی ایران احداث شده است. این حمام صرفنظر از قدمت آن به لحاظ معماری ارزشمند بوده و تنها اثر باقی مانده از معماری حمام های سنتی در سلماس است. حمام شیخ سلماس در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام هم اکنون به مجموعه فرهنگی و هنری و نمایشگاه آثار مردم شناسی سلماس تبدیل شده است.

حمام شیخ سلماس پس از زلزله سال ۱۳۰۹ در زمان حکومت رضاخان در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شده و بانی آن مرحوم محمد تسوجی است. این حمام تاریخی در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفته است. مساحت این بنای تاریخی ۸۶۰ مترمربع و آب این حمام از دو نهر جنوبی و غربی شهر تامین می شده و در یک انبار سرپوشیده آب سرد و در آب انبار دیگری آب گرم آماده می شد. این حمام اولین و قدیمی ترین حمام سلماس پس از زلزله سال ۱۳۰۹ این شهر بوده و ابتدا حمام تسوجی نام داشته و سپس توسط شخصی به نام حاج مجتبی انتظاری معروف به شیخ اداره می شد که بعدها به حمام شیخ شهرت یافت.

این حمام دارای پلان مستطیل شکل بوده که ۳۵۰ سانتیمتر از سطح خیابانی که در مرکز آن واقع شده پائین تر است و دارای دو درب چوبی ورودی از ضلع جنوبی و یک درب از ضلع غربی جهت سرکشی به موتورخانه می باشد. پی حمام از سنگ های معدنی با ملات ماسه و آهک استفاده شده و دیوارهای آن با تلفیق سنگ و آجر به سبک تفلیسی کار شده و در مجموع مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، گچ، آهک و ماسه است. حمام شیخ سلماس دارای ۷ گنبد پوششی است که بزرگ ‌ترین گنبد آن در بخش سربینه‌ یا رختکن حمام قرار دارد. این بنای کهن علاوه بر قدمت به دلیل معماری سنتی ایرانی دارای اهمیت و ارزش والایی است و امروزه به‌ عنوان مجموعه‌ فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

حمام شیخ سلماس در مرکز شهر و در خیابان سوره ای واقع شده است.