شهرستان شاهین دژ در جنوب آذربایجان غربی با آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوان یکی از مناطق دیدنی ایران است. آبشار زیبا و دیدنی روستای اوزان سفلی در این شهرستان زیبایی خاصی دارد و هر سال میزبان گردشگران است. بر اثر بارش های مناسب امسال و افزایش دبی آب، گردشگران زیادی در تعطیلات نوروز شاهد زیبایی این آبشار بودند.

آبشار اوزان در موقعیت جغرافیایی N365426 E463910 در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این آبشار در مجاورت روستایی به همین نام و در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شاهین دژ واقع شده است. بلندی این آبشار حدود ۱۵ متر است که در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه در شمال و غرب فلات ایران واقع شده، از آب و هوای کوهستانی و معتدل برخوردار است و به لحاظ محصور بودن در میان کوهستان زمستانهایی پر برف و تابستان هایی نسبتا گرم و شبهای خنک دارد.  فصول چهارگانه طبیعت به صورت مشخص در این منطقه پدیدار است.

آبشار در دره ای سرسبز در شرق روستای اوزان پایین و در فاصله ۲.۵ کیلومتری این روستا قرار دارد.

روستای اوزان از توابع شهرستان شاهین دژ است که به دلیل وجود آبشار و سرسبزی بی نظیر خود در فصل بهار هر سال پذیرای گردشگران است. شاهین دژ دارای ۴۴ اثر ملی است که از آثار تاریخی و دیدنی های طبیعت این شهرستان می توان به مجموعه صخره ای بی بی کند، آبشار اوزان، حجاری صخره ای سماقان، کتیبه تاریخی قپان و حمام قپان، دیواره اورارتویی جوشاطو اشاره کرد.