روستای تاریخی و زیبای  «چورس» با قدمتی هشت هزار ساله از توابع این شهرستان چایپاره در آذربایجان غربی است. باستان شناسان ایرانی و اتریشی در کاوش‌ های تپه «آناقیزلی» این روستا به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافته اند. علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت زیبای روستای چورس نیز قابل توجه است، قرار گرفتن آن در دامنه کوه موسوم به 'سفرداغی'، باعث به وجود آمدن چشم انداز و طبیعت زیبا شده است. آثار دیدنی متعددی در این روستا قابل توجه است از جمله مسجد 'مرتضی قلی خان' معروف به 'قیرمیزی مسجد'، 'بوزخانا ' یا یخچال، چشمه 'ایشیق بولاغی'، تپه 'آنا قیزلی' و 'سفرداغی' از مکانهای گردشگری این روستای هشت هزار ساله بشمار می روند.

چورس (Çors ) روستایی ازتوابع شهرستان چایپاره در استان آذربایجان غربی است و آثار گردشگری متعددی دارد. «مسجد قرمز» و «بوزخانه» از جمله آثار فاخر این روستا به شمار می‌ روند که میعادگاه دوستداران فرهنگ و تاریخ است. علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت زیبای این روستا نیز در جای خود جالب توجه است. قرار گرفتن روستا در دامنه کوه موسوم به سفرداغی، باعث بوجود آمدن چشم انداز زیبایی در روستا شده است. چشمه های متعدد آبی که در داخل روستا و نواحی اطراف آن قرار دارند در تامین آب مردم روستا نقش مهمی دارند. چشمه موسوم به «ایشیق بلاغی» یا «شیخ بلاغی» بزرگترین چشمه این آبادی محسوب می شود که از آن برای تامین آب شرب مردم روستا و آبیاری بخشی از زمین ها و باغات استفاده می گردد.

چورس یک کلمه ارمنی به معنای چهار است و گفته می شود این نامگذاری به خاطر آن است که در زمان حکومت ارامنه در منطقه، چورس چهارمین شهر بزرگ ارامنه بوده و همچنین گفته می شود این نام گذاری به خاطر وجود چهار قلعه در اطراف آن است که آثار این قلعه ها هنوز هم باقی مانده است.

این روستا مرکز دهستان چورس در بخش مرکزی شهرستان چایپاره در استان آذربایجان غربی است. در جنوب به روستای دول کندی، در غرب روستای خانقاه چورس و در شمال غرب روستای قنات میرزاجلیل، در جنوب غربی روستای چیرکندی، درشمال آن شهر قره ضیاالدین و در سمت شرق آن روستاهای بیگ درویش و اللهوردی کندی واقع شده اند.